تخت جمشید هنر اعجاب برانگیز پارس باستان

 ابتدای دو راهی مرودشت اصفهان

تخت جمشید  هنر اعجاب برانگیز پارس باستان

داریوش شاه گوید : این است شهریاری که من دارم از حبشه تا هند از آنجا تا سارد که آن را اهورامزدا که بزرگترین خدایان است به من ارزانی فرمود . اهورامزدا مرا و خانواده شاهی مرا بپایاد

تخت جمشید در 9 کیلومتری شهر مرودشت و به دستور داریوش بزرگ ساخته شد و در دل کوه رحمت واقع شده ( در بالای تخت جمشید 3 چمشه هم هست که فاصله اولین چشمه تا خود تخت جمشید حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی می باشد ) . و یادگاری با شکوه از دوره هخامنشی هست . و بدون تردید مرودشت را با دارا بودن 4 میراث جهانی پایتخت ایران باستان می توان نامید.  .شواهدی در دست است که نشان می دهد تخت جمشید در زمان کورش و و کمبوجیه نیز یک مرکز حکومتی بوده ولی از آن دوران بنایی موجود نیست و بناهای تخت جمشید همگی از زمان داریوش به بعد ساخته شده اند.در همه کاخها سنگ نبشته ای قرار دارد که سازنده بنا را معرفی کرده است.جدا از این کتیبه های اصلی لوحهای گلی زیادی در تخت جمشید کشف شده که همگی در آتش افروزی شاه مقدونی به سفال تبدیل شدند و پس از گذشت قرنها سالم به دست ما رسیده اند.این لوحها اطلاعات جالبی از امور حکومتی و زندگی مردم آن زمان به ما منتقل کرده اند .

 علاوه بر تخت جمشید نقش رجب دیگر میراث جهانیست که صحنه تاج گذاری شاهان ساسانی است و در 5 کیلومتری شمال تخت جمشید و در ابتدای بزرگراه جدید مرودشت اصفهان واقع شده و  در کنار نقش رجب به شهر استخر که بقایای نا چیز ولی با ارزشی از دوره هخامنشی میباشد . و در آخر مجموعه پارسه نقش رستم می باشد که ارامگاه چندین تن از شاهان هخامنشی از جمله داریوش اول می باشد که سنگ نبشته کنار آن موجب برتری و اهمیت این ارامگاه نسبت به آرامگاه های موجود در نقش رستم و تخت جمشید گردیده ( آرامگاه های اردشیر دوم و سوم ) .  و از جمله بناهای دیگر نقش رستم نقش برجشته تاجگذاری اردشیر بابکان است این نقش برجشته تاجگذاری اردشیر اولین پادشاه ساسانی را به طرز بسیار زیبایی نشان می دهد .

طی بازدیدی که در روز جمعه 24 دی 89 به همراه چند تن از دوستان و جناب فرشاد کریمی که  در نقش استاد همگی بودند و زحمت توضیحات و ترجمه چندی از سنگ نبشته شده های خط میخی را کشیدند مجموعه تخت جمشید صورت گرفت با بیش از 230 عکس از همه جزئیات و شکوه تخت جمشید در طی دو پست متوالی در خدمت شما هستیم . نمای کلی عکس های این پست در زیر هستند که شامل حدود 120 عکس می باشند. ( برای مشاهده تصاویر زیر در اندازه بزرگ و توضیحات به قسمت مربوطه در پایین این عکس ها بروید )

بخش های مختلف قسمت اول تخت جمشید :

  مردی پارسا از سرزمین پارس که هر چه در توانش بود برای  تخت جمشید گذاشت

روحش شاد یادش گرامی

  ماکت تخت جمشید که البته گویای شکوه عینی این بنا به طور کلی نیست

داریوش شاه گويد : آن که اهورامزدا را بپرستد چه زنده ، چه مرده ، برکت آز آن او

خواهد بود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: